Willem
Jan Otten, Specht en zoon
Naarden,
Februari 2004, eerste druk
142
bladzijden
Roman
Korte
samenvatting van het boek:
Felix Vincent, een redelijk beroemde portretschilder, krijgt de opdracht van z’n leven. Valery Specht, een steenrijke kunstverzamelaar, verlangt van hem zijn overleden zoon Singer te schilderen. Aan de hand van foto’s en een aantal videobeelden gaat ‘Schepper’ aan het werk. Felix, wordt ‘Schepper’ genoemd doordat het hele verhaal is geschreven vanuit de optiek van het schilderdoek waar Singer op komt te staan. Het is een groot doek, en heeft alle menselijke eigenschappen qua zintuigen. Hij, zo zullen we het doek voor het gemak noemen, is een Zeer Dicht Geweven Vier Maal Universeel Geprepareerd doek van twee bij honderd twintig, hij kostte een vermogen. Het duurt maanden voordat het doek beschilderd wordt en zo leren we Felix, zijn vrouw Lidewij en alle andere mensen die in het atelier van Schepper komen kennen. Tot op het moment dat Specht binnen komt lopen lijdt het doek een passief leven. Maar als dan uiteindelijk wordt besloten door Schepper dat hij het doek wordt waar Singer op wordt gemaakt en gaat hij een actief leven lijden. Door de ogen van het doek worden allerlei gegevens een stuk duidelijker doordat het doek eerst dingen beschreef door middel van gehoor. Zo kom je erachter hoe het atelier, de Schepper en alle andere personen er uit zien.
Bij het schilderen van het doek gaat Schepper Singer identificeren met Tijn, een oud schoolvriendje van hem. Hij geeft Singer de blik van Tijn, en wat nog veel belangrijker is zijn penis. Het is een dopje. Dit is een belangrijk gegeven want door het hele verhaal heen is dit het gespreksonderwerp en het focuspunt van iedereen die het schilderij te zien krijgt, je aandacht wordt er naartoe gezogen. Vanaf het moment dat Schepper de penis te zien kreeg, Tijn liet zijn broek zakken, heeft hij geen contact meer met hem.
Felix Vincent, een redelijk beroemde portretschilder, krijgt de opdracht van z’n leven. Valery Specht, een steenrijke kunstverzamelaar, verlangt van hem zijn overleden zoon Singer te schilderen. Aan de hand van foto’s en een aantal videobeelden gaat ‘Schepper’ aan het werk. Felix, wordt ‘Schepper’ genoemd doordat het hele verhaal is geschreven vanuit de optiek van het schilderdoek waar Singer op komt te staan. Het is een groot doek, en heeft alle menselijke eigenschappen qua zintuigen. Hij, zo zullen we het doek voor het gemak noemen, is een Zeer Dicht Geweven Vier Maal Universeel Geprepareerd doek van twee bij honderd twintig, hij kostte een vermogen. Het duurt maanden voordat het doek beschilderd wordt en zo leren we Felix, zijn vrouw Lidewij en alle andere mensen die in het atelier van Schepper komen kennen. Tot op het moment dat Specht binnen komt lopen lijdt het doek een passief leven. Maar als dan uiteindelijk wordt besloten door Schepper dat hij het doek wordt waar Singer op wordt gemaakt en gaat hij een actief leven lijden. Door de ogen van het doek worden allerlei gegevens een stuk duidelijker doordat het doek eerst dingen beschreef door middel van gehoor. Zo kom je erachter hoe het atelier, de Schepper en alle andere personen er uit zien.
Bij het schilderen van het doek gaat Schepper Singer identificeren met Tijn, een oud schoolvriendje van hem. Hij geeft Singer de blik van Tijn, en wat nog veel belangrijker is zijn penis. Het is een dopje. Dit is een belangrijk gegeven want door het hele verhaal heen is dit het gespreksonderwerp en het focuspunt van iedereen die het schilderij te zien krijgt, je aandacht wordt er naartoe gezogen. Vanaf het moment dat Schepper de penis te zien kreeg, Tijn liet zijn broek zakken, heeft hij geen contact meer met hem.
Nadat
het doek is beschilderd volgen de gebeurtenissen zich snel op. Zo
wordt Lidewij zwanger en je komt erachter dat Specht een liefhebber
is van kleine jongens.
Dit komt het doek te weten door gesprekken tussen Schepper en Minke een journaliste en geheime minnaar van Schepper. De afgesproken datum waarop het doek opgehaald zou worden is dan allang voorbij. Schepper’s geweten begint te knagen. Hij heeft een schilderij gemaakt voor een pedofiel! De enige oplossing die hij ziet is het verbranden van ‘het ding’ zoals hij zijn schilderijen ziet. Op dit moment krijg je als lezer het gevoel dat het verhaal afgelopen is. Maar dit is niet zo. Schepper heeft een foto gemaakt van het schilderij en vanaf dat moment wordt het verhaal vanuit die foto verteld. Schepper steekt de polaroid in zijn zak en gaat daarmee naar de bevalling van zijn zoon. Na de bevalling gaat Schepper een lange fietstocht maken, onder andere naar de plek waar Tijn zijn broek liet zakken, hier huilt hij tranen van alle emoties die mensen kunnen hebben. Thuis gekomen in Nimmerdor, het huis van Schepper en Lidewij, staat daar de wagen van Specht. Specht is doodziek geworden, hij heeft namelijk een ernstige vorm van kanker. Hij weet van het verbranden van het schilderij en geeft Schepper de opdracht hem opnieuw te maken, zodat Singer hem zelf kan zien. Zo komen twee leugens naar boven, Singer is niet dood en Specht houdt echt van zijn zoon en is geen pedofiel.
Dit komt het doek te weten door gesprekken tussen Schepper en Minke een journaliste en geheime minnaar van Schepper. De afgesproken datum waarop het doek opgehaald zou worden is dan allang voorbij. Schepper’s geweten begint te knagen. Hij heeft een schilderij gemaakt voor een pedofiel! De enige oplossing die hij ziet is het verbranden van ‘het ding’ zoals hij zijn schilderijen ziet. Op dit moment krijg je als lezer het gevoel dat het verhaal afgelopen is. Maar dit is niet zo. Schepper heeft een foto gemaakt van het schilderij en vanaf dat moment wordt het verhaal vanuit die foto verteld. Schepper steekt de polaroid in zijn zak en gaat daarmee naar de bevalling van zijn zoon. Na de bevalling gaat Schepper een lange fietstocht maken, onder andere naar de plek waar Tijn zijn broek liet zakken, hier huilt hij tranen van alle emoties die mensen kunnen hebben. Thuis gekomen in Nimmerdor, het huis van Schepper en Lidewij, staat daar de wagen van Specht. Specht is doodziek geworden, hij heeft namelijk een ernstige vorm van kanker. Hij weet van het verbranden van het schilderij en geeft Schepper de opdracht hem opnieuw te maken, zodat Singer hem zelf kan zien. Zo komen twee leugens naar boven, Singer is niet dood en Specht houdt echt van zijn zoon en is geen pedofiel.
Mijn
verwachtingen van het boek waren erg laag. Ik had het boek
aangeprezen gekregen via een vriendin die zei dat het boek over een
schilderij ging. Ze zei dat het een erg speciale manier van schrijven
had en dus anders was dan andere boeken. Ik kon me op dat moment even
geen ander boek bedenken en vond het dus een goed idee om dat boek te
gaan lezen, ik was namelijk ook erg geïnteresseerd geraakt in de
manier van schrijven. Ik had geen hoge verwachtingen van het boek,
omdat ik nooit veel van literaire werken heb gehouden. Ik ben meer
het persoon dat ervan houdt een makkelijk boek te lezen, waarin je
jezelf helemaal kunt verliezen en gewoon je brein uit kunt schakelen.
Gewoon even nergens aan denken en je inleven in het verhaal.
Aan
het begin moest ik erg wennen aan de manier van schrijven. De zinnen
waren veel korter dan ik had verwacht, meestal heeft een literair
werk namelijk erg lange zinnen. Eerst had ik het gevoel dat dit dus
een erg makkelijk boek zou worden, maar daar had ik me toch in
vergist. Je krijgt te maken met verschrikkelijk veel personificaties
en metaforen dat je er echt over na moet denken over wat
je aan het lezen bent. Doordat de zinnen zo kort zijn ga je uit
jezelf minder goed opletten, wat nodig is aangezien alle zinnen vol
informatie zitten.
De
schrijver doet enorm veel met beeldspraak, personificaties en
motieven. Er zitten er dus een heleboel in het boek. De
belangrijkste, en ook een van de eerste waar ik achter kwam toen ik
de samenvatting van tevoren las, was dat degene die het schilderij
maakt, Felix, 'de Schepper' wordt genoemd. Dit is een motief dat
telkens maar weer terugkomt. Als ik het woord schepper hoor, is het
eerste waar ik aan denk een verband met het Christendom. God wordt
immers de schepper van het heelal genoemd. Toen ik hier verder over
na ging denken, kwam ik erachter dat het hele boek een soort verband
heeft met het Christendom. Het boek gaat (voor een deel) over de
schepping van het schilderij, en God schept de aarde (en het heelal).
Ook
is er een motief over ontrouw en sexualiteit. Telkens maar weer komen
ze terug op het feit dat hij ontrouw is geweest tegenover Specht. Ook
komen ze terug op de penis van Tijn, en dat hij het schilderij had
gemaakt voor een pedofiel. Telkens maar weer komen deze motieven over
verleiding etc. terug.
Als laatste vond ik dat ik iets moest zeggen over het motief vader-zoon relatie. Door heel het boek heen krijg je sterk te maken met dit gevoel. Het keert telkens maar weer terug, wat heel logisch is aangezien de vader een schilderij van zijn zoon maakt. Tot aan het einde toe blijven ze dit motief terugbrengen, aangezien de zoon toch niet dood blijkt te zijn, wat je wel zou denken.
Als laatste vond ik dat ik iets moest zeggen over het motief vader-zoon relatie. Door heel het boek heen krijg je sterk te maken met dit gevoel. Het keert telkens maar weer terug, wat heel logisch is aangezien de vader een schilderij van zijn zoon maakt. Tot aan het einde toe blijven ze dit motief terugbrengen, aangezien de zoon toch niet dood blijkt te zijn, wat je wel zou denken.
De
schrijfstijl was, zoals ik al bij mijn verwachtingen zei, geschreven
in kleine zinnen. De meeste personages waren voorwerpen, en er was
dus veel personificatie. Ik verbaasde me het hele boek door dat de
zinnen zo kort waren. Je zou immers bij een literair werk lange
zinnen verwachten moeilijke woorden. Geen korte zinnen waar moet
opletten dat je niet ergens overheen leest. Dat doe je namelijk als
de zinnen erg kort zijn; je hebt de neiging een deel van een zin over
te slaan. Dit gaat echter niet omdat elke zin vol met informatie zit
die je eigenlijk niet kunt missen. Een belangrijk voorbeeld hiervan
is de scene uit het boek op bladzijde 102:
''Zoon
van wie. Veléry is al jaren zo alleen als – Ze zocht naar een
vergelijking. – Als een wolf zei ze. Ze maakte een gebaar naar mij.
Hoeveel van dit soort schilderijen denk je dat hij in de loop der
jaren heeft laten maken... Altijd weer van de laatste jongen. Altijd
weer van een kunstenaar waar hij eigenlijk geen fuck aan vond. Altijd
weer de jongen die net te oud aan het worden was om hem nog op te
kunnen geilen. Enfin, dit was dan dus echt het laatste, neem ik
aan.''
Wat
je hier niet zou verwachten, is dat de mening van de verteller, die
hier erg aanwezig was, geschreven is door het schilderij zelf. Dit
zie je dan ook twee zinnen later weer:
''Verdedig
me, dacht ik, schepper, waarom verdedig je me niet?''
Ook
zie je in deze voorbeelden dat de zinnen erg kort geschreven zijn. Je
kunt echter geen zin overslaan, omdat je het nodig hebt om het te
begrijpen. Toch is het wel makkelijker geschreven dan de literaire
werken die je normaal zou lezen, degene met de lange zinnen en
moeilijke woorden. Dat is/was namelijk altijd wat ik in gedachte had
bij literaire teksten.
De
vertelperspectieven vond ik enorm interessant te lezen. Ik vond het
geweldig om alles vanuit het schilderij te zien, en lachte ook vaak
om de mening van het schilderij. Bizar gewoon dat een schilderij zo'n
mening kan hebben over de schepper en zijn omgeving. Ik vond dat ik
het vertelperspectief echt moest noemen omdat dit erg voorop staat
bij dit boek. Doordat deze zo speciaal zijn, komt dit niet voor in
veel boeken. Dit is dus zeker een boek om te lezen als je je wilt
verdiepen in verschillende vertelperspectieven.
De
oordeelbalk kan ik hier helaas niet invullen (ik heb een ander
programma om mijn teksten in te typen, geen microsoft office), maar
zou het boek een 8.5 of hoger geven!
Het
boek heeft me zeer verrast door niet een dergelijk literair werk te
zijn, maar gewoon de normale Nederlandse taal die de burgers op
straat gebruiken, zonder moeilijke zinnen die je vijf keer moet
doorlezen om het te kunnen begrijpen. Ook interesseerde ik me meer in
het verhaal dan ik eerst had verwacht, omdat ik me meestal bij alle
boeken de hele tijd erger aan de opbouw van de zinnen en de
schrijfwijze. Ik kon me gewoon lekker laten gaan en me inleven in het
verhaal zonder me te moeten storen!
Bron
http://www.scholieren.com/boekverslag/62025
(samenvatting)
Hey Isis,
BeantwoordenVerwijderenAllereerst wil ik zeggen dat ik door dit verslag zeker nieuwsgierig ben naar dit boek. Uit het verslag komt duidelijk naar voren dat je erg enthousiast bent. Dat vind ik leuk, en maakt dat ik het boek nu ook wil lezen.
Je onderbouwt alles goed en geeft bij de beoordeling ook een goed citaat. Jammer dat dit niet het geval is bij het eindoordeel, misschien kun je dit ter verduidelijking de volgende keer wel doen.
Even over de opmaak: het lettertype zou iets groter mogen, het is best lastig om te lezen!
De inhoud vond ik dus erg goed, en je hebt me zeker enthousiast gemaakt!
Groetjes, Lisanne