donderdag 26 april 2012

Nederlands literaire theorie verwerkingsopdracht oranje boekje


Verwerkingsopdracht literaire theorie oranje boekje                   Muziek

Bij verhalen en romans kun je als lezer spreken van een motief. Ook bij muziek wordt het begrip motief gebruikt.
a. Verricht een klein onderzoek waarbij je uitzoekt of het begrip motief bij muziek hetzelfde betekent als bij literaire verhalen en romans.
b. kies een van je favoriete muziekstukken en onderzoek welk motief (of motieven) volgens jou een belangrijke rol in dit stuk spelen.
-PAYPHONE

Bij literaire verhalen en romans betekent het begrip motief een steeds terugkerend element. Je hebt twee soorten motieven: Het verhaalmotief en het leidmotief. Bij een verhaalmotief komt er telkens een scène, gebeurtenis, ontdekking of gevoel terug. Bij een leidmotief komt er telkens een voorwerp terug.
Ik heb op google verschillende sites bezocht (zie bronnen) en het volgende begrip wordt gebruikt voor de benaming van ‘motief’:

‘’ Een klein stukje muziek van een paar tonen. Kan een ritme of een melodie zijn.’’

In feite staat er dus dat een motief een paar tonen is (een kleine stuk).
Een ritme bij muziek staat bekend als een steeds terugkerend stuk noten achter elkaar. Als we dit vergelijken met motieven bij boeken komen deze begrippen vrij goed overeen. Bij boeken is een motief een steeds terugkerend element, en bij muziek is het en steeds terugkerend aantal noten. De begrippen komen overeen, al is het aantal motieven bij muziek waarschijnlijk vele malen hoger.

Een leuk liedje van dit moment is van Maroon 5 - Payphone. In dit liedje komt er behalve een ritme (qua motief), ook een leidmotief terug; een telefooncel. In het refrein zingt hij dat hij bij een telefooncel staat. Bovendien heet het liedje zelf ook telefooncel. Dit is dus een vrij duidelijk motief. Een ander motief is calling home. In het liedje komt het motief telkens terug, hij praat erover dat hij gaat bellen, want daar gaat het liedje zelf ook voor een stuk over.
Voor de rest is het ritme een goed motief.



Bronnen:
site ‘’muziek kunnen voor havo en vwo’’ (ik kon geen link vinden)

2 opmerkingen:

  1. Hoi Isis,

    Ik vind dat je het heel mooi hebt vormgegeven. Ook is het goed dat je je gebruikte bronnen erbij zet. Op die manier kunnen wij immers er ook meer van leren. Ook vind ik het goed dat je meerdere liedjes hebt gebruikt, hierdoor maak je je standpunt nog duidelijker. Ik zie geen spelfouten dus dat is ook goed.

    Ga zo door!

    groetjes,
    Lisan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Isis,

    Ik vind dat je het heel duidelijk hebt uitgelegd. Ook is het goed dat je de bronnen er bij hebt geplaatst.
    Ik heb er eigenlijk verder niets op aan te merken.

    Groetjes Yasmin

    BeantwoordenVerwijderen